تصویر سازی چیست ؟
تصویر سازی
واژهی « تصویر سازی » معانی مختلفی دارد. اما عمولاً تصویر سازی به تصویری اطلاق میشود که با یک متن همراه باشد. تصویر سازی میتواند در قالب طرح، نقاشی، و عکس باشد، و یا به شکل نقشه، گراف، یا نمودار درآید. برخی تصویرسازیها به درکِ متن کمک میکنند و یا اطلاعات اضافی ارائه میدهند.برخی دیگر فقط جنبهی تزئینی دارند.
تصویر سازی های اولیه
اولین نسخههای خطی شناخته شدهای که هم شامل کلمات و هم تصاویر بوده، مربوط به طومارهای مصر میباشد. طومارهای مصر، ورقهای طویلی از پاپیروس بودند که برای ثبت و نگهداری از آنها استفاده میشد. (پاپیروس چیزی شبیه به کاغذ بود که از گیاه پاپیروس تهیه میشد.) یونانیان باستان نیز از طومارهای پاپیروس استفاده میکردند. بین 100 تا 400 سال پس از میلاد، کودکسها جای طومارها را گرفتند.کودکسها دستنوشتههایی از جنس کاغذ پوستی (که از پوست حیوانات تهیه میشد) بودند.
تصویر سازی در تمدن های کهن
آثار تصویر سازی شدهی شعرایی همچون هومر و ورژیل از جمله اولین کودکسها به شمار میروند. حدود 100 سال پس از میلاد، با اختراع کاغذ توسط چینیها، رویه و سنت طولانیمدتی در دنیای تصویر سازی غرب و شرق به وقوع پیوست.
در چین، برای نوشتن حروف و کشیدن تصاویرِ آبرنگی بر روی کاغذ از قلممو و جوهر استفاده میکردند. در دنیای اسلام، تصویرسازان عمدتاً روی طرحهای تزئینی و خوشنویسی (هنر دستخط زیبا) تمرکز کرده بودند.
در اروپا در طی قرون وسطی، راهبان متون مقدس را به صورت نطقهای پندآمیز ثبت و با تصاویر و طرحهای زیبایی تصویر سازی کردند.
تصویرسازی های چاپی
تمام تصویرسازیهای اولیه منحصر به فرد بودند. همهی آنها با دست کشیده و رنگآمیزی میشدند. با این حال، در اوایل قرن نهم میلادی، با اختراع زیلوگرافی توسط چینیها، تغییرات عظیمی در روشهای تصویر سازی به وجود آمد. یک تصویرساز میتوانست تصویر مورد نظرش را بر روی تکهای چوب بکشد، قسمتهای اضافی را بتراشد، قسمت برجسته را با جوهر رنگ گرده و آن را چاپ کند.با اختراع چاپ فشاری در سال 1440، نسخههای خطی دستساز جای خود را به کتابهای چاپی دادند. اولین تصویرسازیهایی که برای همراهی با متن چاپی آماده میشدند توسط زیلوگرافی ایجاد می شدند .سپس، کندهکاری بر روی چوب اختراع و به تکنیکی معروف برای تصویر سازی کتابها تبدیل شد.باسمههای چوبی عموماً، چاپ خطوط سیاه بر روی صفحهای سفید بودند. در مقابل، در تکنیکِ کندهکاری بر روی چوب، کاغذ سیاه و جوهر آن سفید بود. در قرن شانزدهم، هنرمندانی همچون Albrecht Dürer و Hans Holbein the Younger به تولید باسمههای چوبیِ پیچیده و پر جزئیات میپرداختند.از صفحات فلزی نیز برای چاپ تصاویر استفاده میشد. روشهای متنوعی برای تکنیک کندهکاری فلز ابداع شد. از آن جمله میتوان به قلمزنی سایه روشن، نقاشی روی فلز، و کلیشه سازی با قلم اشاره کرد.
تصویر سازی در قرون هجدهم و نوزدهم
امروزه، تصور دنیا بدون عکسبرداری و تلویزیون غیرممکن است.اما تکنیکهای عکاسی مدرن تا اواسط قرن نوزدهم پیشرفت چندانی نکرده بود. تا آن زمان، تنها ابزار ارتباطات بصری از طریق نقاشی و تصویر سازی بود.تصویرسازیهای قرن هجده و نوزده باعث پیشرفت شگرفی در هنر تصویر سازی شدند.در انگلستان، William Hogarth و Thomas Rowlandson به دلیل تصویرسازیهایی که در جامعه انگلیس ارائه داده بودند، شهرت پیدا کردند. William Blake برخی از زیباترین اشعار این دوره را نوشت و تصویر سازی کرد.او هم متن و هم تصویر را بر روی یک صفحه حکاکی کرد، از این رو، کلمات بخشی از طرح به شمار میرفتند.John Tenniel، که یک کارتونیستِ سیاسی موفق است، تصویرسازیهایی به یادماندنی برای آلیس در سرزمین عجایب (1865) و آن سوی آینه(1872)، که دو کتاب کودک به نوشتهی لوئیس کارول میباشند، خلق کرد. در قرن نوزدهم، در فرانسه، Honoré Daumier به دلیل تصویرسازیهای واقعگرایانهاش که زندگی در پاریس را به تصویر میکشید، شهرت پیدا کرد. Gustave Doré نیز تصویرساز فرانسوی دیگری بود که به خاطر تصویرسازیهایی که برای آثار ادبی کلاسیک انجام میداد، معروف شد.Eugène Delacroix و Henri de Toulouse-Lautrec از جمله بهترین نقاشان فرانسوی بودند که به هنر تصویر سازی گرایش پیدا کردند.
تکنیکهای جدیدِ چاپ در تصویر سازی
اختراع فرآیندهای چاپِ عکس در نیمهی دوم قرن نوزدهم، کمکِ شایانی به استقبال از تصویرسازیها کرد. این فرایندها، که با عنوانِ گراورسازی عکس (photoengraving) و فوتولیتوگرافی (photolithography) شناخته شدند، شامل عکاسی از یک تصویر به منظور به دست آوردن نگاتیو بود.و سپس نگاتیو به یک صفحهی فلزی منتقل میشد.فرآیند خاصی روی این صفحه اجرا شده و مناطقی که اثری از عکس در آنها نبود، نادیده گرفته میشدند. تصویری که باقی مانده بود را جوهر زده و چاپ میکردند. تصویر عکاسی شده هم قابلیت بزرگ کردن و هم کوچک کردن را داشت. از این رو، این امکان برای هنرمندان فراهم شده بود تا تصاویر اورجینال خود را به هر سایزی درآورند. فرآیند چاپ عکاسی همچنین این امکان را فراهم آورده بود تا بازتولید آثار اورجینال هنرمندان دقت بیشتری داشته باشد.
تصویر سازی در اواخر قرن نوزدهم
عکسهای او در زمینهی جنگ داخلی که روی چوب حکاکی شده بود، اولین بار در Harper’s Weekly منتشر گردید. در اواخر قرن نوزدهم، کیفیت برخی از تصویرسازیهای چاپی با توجه به روشهای چاپ ارزانتر و سریعتر کاهش پیدا کرده بود. William Morris، نویسنده و طراح اهل انگلستان، بر این باور بود که بازگشت به روشهای قدیمی چاپ از جمله باسمههای چوبی موجب ارتقای طراحی کتاب میشود. نظرات او کل اروپا را تحت تأثیر قرار داد.حتی امروز نیز بعضی از تصویرسازها هنوز روشهای چاپ اولیه را به تکنیکهای مدرن ترجیح میدهند.
تصویر سازی در قرن بیستم
در قرن بیستم، امکان بازتولید مجموعهی کامل رنگها فراهم آمده بود.همزمان با معرفی فرآیندهای اصلاحشدهی تولید، فناوری چاپ فشاری با سرعت بالا نیز مطرح شد. این فناوری موجب شد تا بتوان کتابها و مجلات را به صورت سریع و ارزان تولید کرد. مجلات تصویر سازی طرفدار پیدا کردند و تقاضا برای این شاخهی هنری افزایش یافت. Winslow Homer هنرمندی امریکایی بود که در زمینهی تصویر سازی در ایالات متحده جزو معروفترینها به شما میرفت.
ظهور کتابهای تصویر سازی کودکانه
اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، بسیاری از تصویرسازها روی طراحی کتاب برای کودکان تمرکز کردند.در انگلستان، Arthur Rackham و Edmund Dulac تصویرسازیهای زیبایی را برای کتابهای داستان کودکان ایجاد کردند. تصاویر آنها پر بود از کوتولهها، پریها، دیوها و سایر موجودات خیالی.Kate Greenaway و Beatrix Potter هم دو تصویرساز دیگر اهل انگلستان بودند. Kate Greenaway تصویرسازی های بسیار جذابی را با استفاده از آبرنگ برای کودکان به وجود آورد. Beatrix Potter کتاب «داستان خرگوشی به نام پیتر» (The Tale of Peter Rabbit) را در سال 1901 نوشت و تصویر سازی کرد.
تصویر سازی در ایالات متحده
Bernard Boutet de Monvel هم یکی دیگر از تصویرسازهای فرانسوی شناختهشدهی آن دوران بود که کارهایش به خوبی حرکات و رفتار کودکان را شبیهسازی میکرد.تصویرسازهای ایالات متحده از دقت بالاتری در فرآیندهای چاپ بهره میبرند. آنها تصویرسازیهایی تماماً رنگی را برای گسترهی وسیعی از کتابهای کودکان منتشر میکردند. Howard Pyle تصویر سازی چندین کتاب بسیار معروف را انجام داد؛شامل The Merry Adventures of Robin Hood (1883) و چهار جلد داستانهای King Arthur and His Knights of the Round Table. N. C. Wyeth نیز تصویر سازی چندین اثر کلاسیک در ادبیات را بر عهده داشت و توانست با ترسیم ماجراجویی و عشق، داستانها را زنده کند.
تصویر سازی مدرن
مجلههای تصویر سازی در اواسط قرن نوزدهم شروع به انتشار کردند و محبوبیت آنها تا نیمهی اول قرن بیستم ادامه داشت. بسیاری از هنرمندان به خاطر تصویرسازیهایی که در مجلهها منتشر میکردند به شهرت رسیدند.از بین آنها میتوان به Charles Dana Gibson، Maxfield Parrish، Dean Cornwell و Norman Rockwell اشاره کرد. در دههی 1950، مجلهها اکثراً از عکس به عنوان تصویر سازی استفاده میکردند.
گسترش تصویر سازی
عکسها ابتدا برای تبلیغات و سپس برای داستانها و مقالات مورد استفاده قرار گرفت.این روند باعث شد که اهمیت هنر تصویر سازی کمی کاهش پیدا کند. در دهههای 1950 و 1960، تلویزیون به تدریج جای مجلهها را به عنوان وسیلهی ارتباط بصری گرفت. مجلههای بزرگ یکی پس از دیگری از صحنه خارج میشدند و تصویرسازها به دنبال بازار جدیدی برای آثار خود میگشتند.خیلی از آنها توانستند در تلویزیون مشغول شوند. آنها فیلمنامههای تصویری را برای تبلیغات تجاری و سریالهای تلویزیونی ترسیم میکردند یا طراحی انیمیشن انجام میدادند.
تصویر سازی کتاب ها
سایر تصویرسازها به سمت تصویر سازی کتاب سوق پیدا کردند.چاپ شومیزی بعد از جنگ جهانی دوم (1939-1945) رونق گرفت. هزاران عنوان کتاب منتشر شد. تقریباً همهی کتابها روی جلد خود یک تصویر سازی داشتند. بسیاری از هنرمندان برای تصویرسازی کتابهای کودکان به شهرت رسیدند.کتابهایی که توسط Theodore Geisel (Dr. Seuss) نوشته شد مانند The Cat in the Hat (1957) در جهان به شهرت رسیدند. Maurice Sendak یکی دیگر از تصویرسازهای اهل ایالات متحده است که تصویرسازیهایش در Where the Wild Things Are (1963) و سایر کتابها همواره در ذهن کودکان باقی میماند.
تصویر سازی مجلات
علاوه بر چاپ کتاب، موج جدید از مجلهها نیز شروع به انتشار کردند. این کتابها و مجلات در زمینههای ورزشی، سرگرمی، مد، گردشگری، هنر، طنز و سایر موضوعات کار میکنند و فرصتهای شغلی مناسبی را برای تصویرسازها فراهم کردهاند. پیشرفتهای حاصله در فناوریهای رایانهای نیز روی تصویر سازی تأثیرگذار بوده است. هنرمندان با استفاده از نرمافزارهای مخصوص میتوانند تصاویری تمام رنگی را ایجاد کرده و همزمان متون مورد نظر را به آن اضافه کنند.
دیدگاهتان را بنویسید